Dax för mjölktänderna att lossna

När vi vaknade i dag var Chanel jättekonstig och olycklig. Hon grejade på med tungan i munnen och jag var orolig att det var något stort fel. Andningen var det inget fel på, men husse kom på att det kanske var något med tänderna. Jag borstade dom med hennes tandborste, men det hjälpte inte så jag öppnade munnen på henne och petade på tänderna. En kindtand var väldigt lös, så den tappar hon nog snart. Förmodligen så kändes det lite otäckt med en lös tand, så därför betedde hon sig som hon gjorde.

Jag har fått höra lite olika saker gällande tänderna. En del tycker att man ska dra ut tänderna på hunden när den är ett halvår och andra tycker att det inte alls är nödvändigt. Just nu har vi inga planer på att dra ut dom. Tänderna får lossna i sin egen takt.

 

Jag hittade förresten passande leksaker till henne. En väska och parfymflaska från Koko Chewnel ;)

Kommentarer
Postat av: Indra

Lilla tösen. Klart att det känns lite obehagligt. Jag tycker ni gör rätt. Det naturligaste är ju att tänderna får lossna av sig själva, det är ju ändå ett ingrepp man gör när man söver och drar ut dem. Men ibland måste man ju tyvärr när dom bara inte lossnar på egen hand och riskerar att förstöra det färdiga bettet. Men det väntar man ju ett bra tag till med innan man börjar rycka ut tänderna. Förhoppningsvis kommer de av sig själva snart. Tycker ni att någon av dem sitter för hårt så hjälp till med att försiktigt vicka lite på den då och då, så slipper ni förhoppningsvis ett ingrepp under lungnande eller sövning längre fram. :-) Jag behövde inte dra en enda tand på Loxy, men skulle jag ha lyssnat på alla förståsigpåare när han var valp så hade han nog fått dra runt 10 tänder. Jag försökte i stället ha lite is i magen och tänderna lossnade fint av sig själva utan påverkan på hans nuvarande riktiga bett. :-)



Tack så jättemycket för era uppmuntrande ord om min lille kille idag. Det är ju så jobbigt och ledsamt när dom blir sjuka, och dom är ju så små och det är svårt att låta bli att ömka dem. Men nu ikväll verkar dropparna ha hjälpt en hel del tack och lov! :-D

Vi håller både tassar och tår här också för att det ska vara på väg åt rätt håll nu.

Må så jättegott nu och ta det lungt med mjölkisarna.Förmodligen lossnar dom på naturligt sätt och så slipper ni både orolig sjukmiljö, lugnande eller narkosmedel och ingrepp i munnen. Så länge det går bra på naturlig väg tror jag är det bästa.



Jisses, nu skrev jag en halv roman till dig här. skratt Jaja, håller tummarna att allt går bra för lilltösen och smyger iväg innan du anmäler mig som bloggstalker.. ;-)

Kram kram från Loxy och mig! :-)

2010-06-01 @ 23:25:38
URL: http://cherlindrea.se
Postat av: linaa vikken pina!

Chanel e så himla söööt:D

2010-06-17 @ 05:05:14
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Husdjur Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0